Flygfoto över gamla Kustartilleriregementet på Rindö

Vaxholms kustartilleriregemente, KA1, grundlades på Rindö i Stockholms skärgård 1902. Under 1900-talets andra hälft hyste regementet även Kustjägarskolan. Jag var ute på besök två gånger under slutet av 90-talet och hälsade på en vän som gjorde värnplikten som amfibiesoldat och senare båtchef. Säkerhetskontrollen var förstås rigorös, med föranmälning, grindar och värnpliktiga skyddsvakter med skarpladdade AK5:or. På området rörde sig 20-åringar i grönuniform, ständigt uppmärksamma på befäl som kunde komma inom synhåll och avkräva honnör. Som civilist stod jag förstås utanför befälsordningen, men påverkades ändå av den strikta och allvarsamma stämningen i den här märkliga lilla parallellvärlden. Jag fick simma i bassängen (som nu tyvärr är riven) och hämta upp en gummidocka från fem meters djup. Jag hoppade över klättring längs med rep upp till femmeters-trampolinen, som var obligatorisk för alla amfibiesoldater och kustjägare. Avböjde också dyket ner därifrån, vilket också ingick i soldatutbildningen.



Regementet avvecklades 2005 och flyttade till Berga örlogsbas. Området är nu helt avmilitäriserat. Stängslen och grindarna är borta, en del byggnader rivna och av de grönmålade stridsbåtarna som låg i hamnen finns inte ett spår. I stället ligger där nu sportiga vita segelbåtar förtöjda. De gamla kasernerna har dock restaurerats till exklusiva lägenhetshus, med glashissar på baksidan. Nya hus ska också byggas – därav vårt flygfoto-besök. Pratade med ett äldre par som bor högst upp i en av vindsvåningarna i en av kasernerna, med balkong på taket. De njuter varje dag av utsikten över Solöfjärden. De värnpliktiga hann nog inte njuta så mycket av utsikten. Har för mig att de steg upp 05:00 och sprang en mil varje morgon innan de dök ner i innandömet på Stridsbåt 90 och dånade ut i skärgården för att öva landstigning.


Det rådde förstås flygfoto-förbud under åren som regementet var aktivt och därmed klassades som skyddsobjekt, så jag har tyvärr inte hittat några gamla flygfoton att jämföra med. Men den som har gjort lumpen eller arbetat som officer på området känner nog ändå igen sig. Vännen jag besökte drog nytta av sin båtchefsutbildning och arbetade i ett par år med  att köra lyxbåtar i 50-fotsklassen längs spanska solkusten. När jag skickade bilderna från Rindö svarade han: – Fina gamla regemente! Usch! Blandade känslor som rusar genom kroppen för en gammal lumpare. Han var också med om en eskapad då en stridsbåt kördes in i Mälaren för att en värnpliktig skulle hinna till en studentskiva. Det slutade i jakt med helikopter och förhör hos militärpolisen. Men den historien får jag berätta om i ett annat inlägg.



Några fler bilder finns på helikopterfoto.se

Kommentarer