Efter vår senaste annonsering i Aktuella Byggen har vi blivit kontaktade av en del byggföretag som vill dokumentera ny- och ombyggnader. Signifikant för flera av dem är att de tror att vi konkurrerar med traditionellt flygfoto genom att hålla lägre priser. Så är inte alltid fallet,
Däremot kan vi i det flesta fall hålla märkbart högre kvalitet.
Hur?
Jo, för att vi kan flyga precis så lågt som krävs för att fylla bildrutan med objektet. En fotograf i ett flygplan som flyger förbi på 150 meter höjd måste ha ett kraftigt teleobjektiv för att få med en byggnad på bild. Han riskerar då att få rörelseoskärpa eftersom alla vibrationer blir så mycket mer märkbara, och ett flygplan kan inte heller står stil. Dessutom får han minst 150 meter luft mellan motiv och objektiv, och lugt själ kontrast och färg. På det kanske han måste beskära bilden eftersom teleobjektivet inte räckte till riktigt för att fylla bilden med motivet, Då ryker ytterligare skärpa, och bilden blir mindre högupplöst.
I ärlighetens namn förstår vi inte varför folk fortfarande sätter sig i flygplan eller helikoptrar för att ta flygfoton.
Däremot kan vi i det flesta fall hålla märkbart högre kvalitet.
Hur?
Jo, för att vi kan flyga precis så lågt som krävs för att fylla bildrutan med objektet. En fotograf i ett flygplan som flyger förbi på 150 meter höjd måste ha ett kraftigt teleobjektiv för att få med en byggnad på bild. Han riskerar då att få rörelseoskärpa eftersom alla vibrationer blir så mycket mer märkbara, och ett flygplan kan inte heller står stil. Dessutom får han minst 150 meter luft mellan motiv och objektiv, och lugt själ kontrast och färg. På det kanske han måste beskära bilden eftersom teleobjektivet inte räckte till riktigt för att fylla bilden med motivet, Då ryker ytterligare skärpa, och bilden blir mindre högupplöst.
I ärlighetens namn förstår vi inte varför folk fortfarande sätter sig i flygplan eller helikoptrar för att ta flygfoton.
Kommentarer