Erik, som oftast flyger då vi tar flygfoton, har varit i Florida i två veckor, och vi hade två flygfoto-jobb att leverera förra veckan. Jag kan visserligen också flyga våra helikoptrar, men vi har inte utbildat någon kameraoperatör som kan vikariera än.
Därför hyrde jag en fullskala-helikopter med pilot från HeliAir Sweden, och flög från Bromma till Vallentuna och Åkersberga med avhakad dörr. Och vad svårt det var! Helikoptern vibrerade något fruktansvärt och så fort jag stack ut objektivet utanför dörren tog vinddraget från rotorn tag i det och pressade det nedåt.
Det var en kul upplevelse, och bilderna blev bra efter lite kämpande. Men det var tydligt hur mycket enklare det är att få bra flygbilder om kameran sitter i en liten radiostyrd eldriven helikopter.
Till slut köpte jag Ulf en D700 som jag har dreglat över så länge. Det blev ett riktigt fint objektiv också, Nikons 24-70 f 2,8 normalzoom. Nu funderar vi på vilken av helikoptrarna som ska få äran att lyfta denna fantastiska kamera för att kunna leverera ännu högre kvalité på flygfoto.
Därför hyrde jag en fullskala-helikopter med pilot från HeliAir Sweden, och flög från Bromma till Vallentuna och Åkersberga med avhakad dörr. Och vad svårt det var! Helikoptern vibrerade något fruktansvärt och så fort jag stack ut objektivet utanför dörren tog vinddraget från rotorn tag i det och pressade det nedåt.
Det var en kul upplevelse, och bilderna blev bra efter lite kämpande. Men det var tydligt hur mycket enklare det är att få bra flygbilder om kameran sitter i en liten radiostyrd eldriven helikopter.
Till slut köpte jag Ulf en D700 som jag har dreglat över så länge. Det blev ett riktigt fint objektiv också, Nikons 24-70 f 2,8 normalzoom. Nu funderar vi på vilken av helikoptrarna som ska få äran att lyfta denna fantastiska kamera för att kunna leverera ännu högre kvalité på flygfoto.
Kommentarer
http://www.radiostyrdhelikopter.com/pages.php?page=Om_oss
Så pass stora fans blev vi..