Vi garvade åt de där leksakerna
En bit tillbaka i tiden tyckte vi ganska illa om DJI:s fotodrönare med integrerade kameror. Eller riktigt illa, faktiskt. De pyttesmå bildsensorerna och h.264-codecen levererade inte någonting i närheten av vad vi och våra kunder förväntade oss. I stället kämpade vi på med klumpiga och opålitliga heavylifters som skulle kunna bära en RED eller Canon C300. Och visst, den tekniska kvaliteten var förstås oklanderlig, men hur stort intryck gjorde egentligen bilderna i sig?
En drönare med en RED Epic eller Alexa Mini flyger i cirka sju minuter. Och med en kamera för 500 000:- i luften spelar det ingen roll hur kaxig du är - du flyger du flyger ändå väldigt försiktigt. Du flyger långsamt, du vågar inte flyga särskilt lågt, du vågar inte flyga för högt och inte för långt bort. Du hanterar drönaren som om du skulle hantera en 1936 Rolls Royce - försiktigt - och gynnar inte den konstnärliga ambitionen hos regissören eller fotografen.
Ett steg i rätt riktning
Drönarkamera DJI Zenmuse X5r |
När DJI släppte drönarkameran Zenmuse X5 RAW under 2015 började det ljusna lite. Mikro 4/3-sensorn var duglig och CinemaDNG-filerna en fröjd för färgkorrigerarna att hantera. Drönaren som X5R monterades på, kunde hålla sig i luften i över 20 minuter och komma upp i 80 km/h. X5r blev lite av en gamechanger, men det var inget jämfört med vad som var på väg...
Flyger ni ALEXA?
Ibland undrar vi om DJI har avlyssnat våra och andra drönarfotografers e-post och mobiltelefoner. En typisk förfrågan på drönarfoto brukar låta ungefär såhär: ”Vi ska göra en reklamfilm i Östersjön. Skådespelaren står högst upp på en fyr medan kameradrönaren kommer farandes in från från låt säga 800 meter. Sedan passerar den fyren med en marginal på 1 meter och sedan full vart vidare in över land i minst 300 meter. Vi skjuter med Alexa SXT och colorgradern vill ha samma utseende på drönarfilmen. Flyger ni Alexa Mini?” Sådana förfrågningar slutade antingen med vi lyckas övertala kunden att använda en mindre drönarkamera som Black Magic Pocket Cinema i en mindre och kvickare drönare. Eller att kunden i stället övertygade oss om att flyga med Alexa Mini ändå. Oavsett val var kunden tvungen att göra en kompromiss mellan teknisk kvalitet bildmässigt intryck.
Alexa Mini monterad på en av våra DJI S900 drone på väg att ta sig an Östersjön. |
Till slut
Drönarkamera Zenmuse X7 |
I slutet av 2017 släppte DJI Zenmuse X7. Kameran har en 6k Super 35-sensor som ger 14-stegs dynamiskt omfång och inspelning i CinemaDNG. Vår tillbehörsväska innehåller en uppsättning primelinser mellan 16 och 50 mm. Vanligtvis hindrar vår svenska ödmjukhet oss svinga de tunga superlativen, men i det här fallet måste i säga vi helt tappar hakan!
Drönarfotot nedan är en freeze frame från en videosnutt i 6K upplösning.
Zenmuse X7 freeze frame
|
INSPIRE 2
Även den kameradrönare som flyger X7, Inspire 2, är ett underverk i sig. Den viner fram i upp till 100 km/h och stiger sig mot himlen med 6 m/s. Den håller sig i luften i 25 minuter och kan flyga upp till 2 km bort. Vi känner till drönarfotografer som fortfarande kämpar med Alexa Mini som hänger under monster till drönare med en flygtid på 8 minuter och räckvidd kring 300 meter. Valuta för pengarna? Inte mycket.
DJI I2 ger pålitlighet och uthållighet som aldrig setts tidigare.
|
Till alla color graders
Från en gradingartists perspektiv är det förstås väldigt bekvämt om allt material i produktionen är filmat på samma typ av kamera. Och eftersom de flesta av alla större produktioner är gjorda på RED eller Alexa, blir färgkorrigerare med tiden särskilt skickliga på att hantera material från dessa två standarder. Och när man blir riktigt duktig på att arbeta med ett visst material kan det börja kännas obekvämt att behöva ta sig an något som ser lite annorlunda ut. Det är därför vi har hört färgkorrigerare och A-fotografer säga att de inte accepterar drönarfilm som inte är gjord på en tung och skrymmande Super 35mm-kamera med en tysk logo på. Vilket är synd. För tänk hur många djärva och intagande kameraåkningar som regissörer och producenter blev blåsta på bara för att någon vid i postproduktionen blev kära i looken från en särskild bildsensor. . . Hoppas i alla fall att gradeingen blir helt FANTASTISK.
Kommentarer